TELEMARKSAVISA

TELEMARKSAVISA

Brief: Redesign en valgfri avis. Disse elementene skal formgis: logoen, forsiden, side 2–3 (som vanligvis inneholder leder, kommentarer osv.), nyhetsoppslag med hovedsak og flere undersaker, samt oppslag med et valgfritt tema (kultur, sport eller featurestoff).

Min løsning: Jeg valgte å redesigne Telemarksavisa, som er den største regionavisen i Telemark. Den retter seg mest mot lokalsamfunnet i Telemark og Grenlandsregionen med alt i fra store nyheter til små, innenfor både bolig, kultur, sport, samfunn, temastoff, næringsutvikling og fritidsstoff. Mitt mål med redesignet var å få avisen til å fremstå mer ryddig, systematisk, helhetlig og fargerik. Jeg valgte å bruke hele navnet i logoen i stedet for en forkortelse som de bruker i dag. Det nye navntrekket gir mer sjel til avisen og forklarer bedre hva avisen representerer og står for enn forkortelsen «TA». Jeg valgte å beholde rødfargen inne i avisen for at avisen ikke skal bli for ukjent for leserne, men i tillegg bruke blå, grønn, oransje, og rosa for å skille mellom de ulike seksjonene i avisen. Jeg har også brukt et designelement fra liten bokstav «i» og «j» i fonten Fedra gjennom hele avisen på forsiden og på loftet for at avisen skal få en mer helhet. Det er en diamantformet linje som står under logoen på forsiden og helt øverst på loftet. På forsiden har jeg hentet inspirasjon fra allerede eksisterende forside men har modernisert den til et mer stilrent utrykk. På den nye forsiden var det viktig å vise flest mulig saker for å få leserens oppmerksomhet.