Hos Chndesign.no finner du grafisk design og illustrasjoner.
L

Meny

RE-DESIGN AV TELEMARKSAVISA

RE-DESIGN AV TELEMARKS-AVISA

TELEMARKSAVISA

I det siste semesteret hvor vi hadde vår bachelor oppgave hadde vi re-design av hvilken avis vi ville. Mange tok utenlandske aviser, men jeg ville fokusere på en avis jeg har lest så å si hele mitt liv, TA (Telemarksavisa). Dette prosjektet var idividuelt og var veldig moro å jobbe med! Dette prosjektet syntes sensorene og lærerne var det beste i hele bachelorboken min! Men før vi tar en titt la oss lese briefen:

BRIEF: Redesign en valgfri avis. Disse elementene skal formgis: logoen, forsiden, side 2–3 (som vanligvis inneholder leder, kommentarer osv.), nyhetsoppslag med hovedsak og flere undersaker, samt oppslag med et valgfritt tema (kultur, sport eller featurestoff).

Prosjekttype:

Individuel oppgave gjennomført av Camilla Helena Noddeland

Veileder:

Aud Gloppen

 

Når og hvor:

6. semester ved NTNU i Gjøvik

 

Greta Serif og Fedra Sans

Regular, Light og Bold

Verktøy

Photoshop Illustrator InDesign 

MIN LØSNING

Les dette før eller etter du har kikket videre! Det er opp til deg!

MIN LØSNING

Jeg valgte å redesigne Telemarksavisa, som er den største regionavisen i Telemark. Den retter seg mest mot lokalsamfunnet i Telemark og Grenlandsregionen med alt i fra store nyheter til små, innenfor både bolig, kultur, sport, samfunn, temastoff, næringsutvikling og fritidsstoff.
Mitt mål med redesignet var å få avisen til å fremstå mer ryddig, systematisk, helhetlig og fargerik. Jeg valgte å bruke hele navnet i logoen i stedet for en forkortelse som de bruker i dag. Det nye navntrekket gir mer sjel til avisen og forklarer bedre hva avisen representerer og står for enn forkortelsen «TA». Jeg valgte å beholde rødfargen inne i avisen for at avisen ikke skal bli for ukjent for leserne, men i tillegg bruke blå, grønn, oransje, og rosa for å skille mellom de ulike seksjonene i avisen. Jeg har også brukt et designelement fra liten bokstav «i» og «j» i fonten Fedra gjennom hele avisen på forsiden og på loftet for at avisen skal få en mer helhet. Det er en diamantformet linje som står under logoen på forsiden og helt øverst på loftet. På forsiden har jeg hentet inspirasjon fra allerede eksisterende forside men har modernisert den til et mer stilrent utrykk. På den nye forsiden var det viktig å vise flest mulig saker for å få leserens oppmerksomhet.

Jeg valgte å redesigne Telemarksavisa, som er den største regionavisen i Telemark. Den retter seg mest mot lokalsamfunnet i Telemark og Grenlandsregionen med alt i fra store nyheter til små, innenfor både bolig, kultur, sport, samfunn, temastoff, næringsutvikling og fritidsstoff.
Mitt mål med redesignet var å få avisen til å fremstå mer ryddig, systematisk, helhetlig og fargerik. Jeg valgte å bruke hele navnet i logoen i stedet for en forkortelse som de bruker i dag. Det nye navntrekket gir mer sjel til avisen og forklarer bedre hva avisen representerer og står for enn forkortelsen «TA». Jeg valgte å beholde rødfargen inne i avisen for at avisen ikke skal bli for ukjent for leserne, men i tillegg bruke blå, grønn, oransje, og rosa for å skille mellom de ulike seksjonene i avisen. Jeg har også brukt et designelement fra liten bokstav «i» og «j» i fonten Fedra gjennom hele avisen på forsiden og på loftet for at avisen skal få en mer helhet. Det er en diamantformet linje som står under logoen på forsiden og helt øverst på loftet. På forsiden har jeg hentet inspirasjon fra allerede eksisterende forside men har modernisert den til et mer stilrent utrykk. På den nye forsiden var det viktig å vise flest mulig saker for å få leserens oppmerksomhet.

FARGEVALG: Jeg valgte å beholde rødfargen (lokalnyheter) inne i avisen for at avisen ikke skal bli for ukjent for leserne, men i tillegg bruke lysblå (været), grønn (kultur), oransje (leder), mørkblå (sport) og rosa (verden) for å skille mellom de ulike seksjonene i avisen. Gulfargen er i bruk på vær-ikonene, i mens sort er fargen på all ingress, overskrift og brødtekst gjennomgående i hele avisen.  

Gammel forside: På den gamle forsiden kan du se at det er et utdatert utseende og design på enkelte elementer. Fargebruken er forvirrende og utrykket rotete. Oppsettet ble det samme fra gammel forside til ny, dette fordi det var oversiktlig, men det trengtes flere saker og et renere utrykk.

NY FORSIDE: På den nye forsiden var det viktig å få et stramt og enkelt utrykk. På toppen ble det naturlig å putte små enkeltsaker for å interessere leseren til å kjøpe avisen. Valgte å bruke hele navnet i stedetfor TA og gi mest mulig informasjon, med dato, utgivelsesnummer, været, årgang etc under. Resten av oppsettet er som på den originale forsiden.

Original forside

ORIGINAL OG NY FORSIDE: På forsiden har jeg hentet inspirasjon fra allerede eksisterende forside men har modernisert den til et mer stilrent utrykk. På den nye forsiden var det viktig å vise flest mulig saker for å få leserens oppmerksomhet.

VÆR-IKONER PÅ FORSIDE: På forsiden er det et lite væroppslag om hvordan været vil bli i det området avisen omhandler, i dette tilfellet Grenland. Alle ikonene har jeg laget i Illustrator og har tatt å brukt valører som tilsvarer allerede i samme oppslaget i originalavisen.

VÆR-IKONER PÅ FORSIDE: På forsiden er det et lite væroppslag om hvordan været vil bli i det området avisen omhandler, i dette tilfellet Grenland. Alle ikonene har jeg laget i Illustrator og har tatt å brukt valører som tilsvarer allerede i samme oppslaget i originalavisen.