Hos Chndesign.no finner du grafisk design og illustrasjoner.
L

Meny

EMBALLASJEDESIGN

EMBALLASJE-DESIGN

EMBALLASJE-DESIGN

CHOCO LOCO

Utforming av identitet til Dark, en serie med moderne og eksklusive sjokoladeprodukter. Produsenten, ChocoLoco, har en lang tradisjon bak seg og er kjent for sin høye kvalitet og nytenking i utvikling av sjokoladeprodukter. Målgruppen tiltrekkes av sanselige opplevelser som kan utfordre og utvide etablerte normer for kvalitet, estetikk og nytelse.

A

Adreena Script Demo og Gill Sans (tt)

Light, Regular, Italic og Medium

Format: A4

Dark Trip (24 × 10 × 3 cm)
Dark Flow (19 × 7 × 5 cm)
Dark Extacy (18 × 3 × 3 cm)
Dark Euphoria (7 × 7 × 7 cm)

 

– InDesign

Veileder:

Ole Christian Bergan

Oppgave:

Idividuell oppgave

MIN LØSNING:

Verdiord: Ekslusivt, moderne, tradisjon og nytelse

Målgruppe: Voksne i alderen 20–80 år

Løsningen min er basert på verdiordene jeg valgte ut. Mitt ønske var at kundene skulle se, føle og oppleve et produkt hvor pakningene og innholdet skulle være ekslusivt og moderne med kvalitet. Førsteinntrykket til kunden er viktig, derfor er disse verdiene svært vesentlige. Det var også viktig at brukeren/kunden skulle få sansene til å spille inn, som lukt og smak. De endelige produktene har et gjennomgående design hvor pakningene har en sammenheng med detaljer, typografi, og farge. Bakgrunnen på pakningene er av flytende sjokolade som skal illudere og gi smak og en følelse av sjokolade. Fonten jeg har valgt ut har en utforming hvor det ser ut som at du har brukt en slikkepott og formet fonten med flytende sjokolade. Fargebruken på pakningen gjenspeiler smakene på sjokoladene, blå (havsalt), rosa (kirsebær og blåbær), grønn (hasselnøtt) og oransje (lønnesirup og pecan nøtter). Det var også viktig å bruke tydelige/skarpe farger for at pakningene skal skille seg ut blant andre sjokoladeprodukter. På logoen er det brukt gullfarge for å få frem det ekslusive utrykket.

LA OSS BEGYNNE MED DESIGNPROSESSEN

TYPOGRAFI: «Adreena script demo» er en font som er tilpasset og designet for til bruk for ulik type design innenfor branding, kokebøker, emballasje etc. Fonten er inspirert av flytende sjokolade som er smørt ut over bakepapir og er ha en god lesbarhet. I mitt design var det viktig å bruke en font som man la merke til og fikk assosiasjoner til noe spiselig. Valgte Gill Sans fordi den er lett leselig font og den står i kontrast med Adreena Script Demo.

TYPOGRAFI: «Adreena script demo» er en font som er tilpasset og designet for til bruk for ulik type design innenfor branding, kokebøker, emballasje etc. Fonten er inspirert av flytende sjokolade som er smørt ut over bakepapir og er ha en god lesbarhet. I mitt design var det viktig å bruke en font som man la merke til og fikk assosiasjoner til noe spiselig. Valgte Gill Sans fordi den er lett leselig font og den står i kontrast med Adreena Script Demo.

FERDIG ETIKETTDESIGN: Etter å ha testet ut flere måter å sette opp informasjonen på ble det til slutt et rent design hvor fargen ble fjernet fra hvor logoen står og heller plassert på produktnavnet. Forandret også på plasseringen av informasjonen fra hva som er mest vesentlig øverst og ned til tilleggsinformasjon. Leseretningen er fra topp til bunn. På det endelige produktet ble gullfargen plassert bak logoen og på produktinnholdet for at brukeren skal gjenkjenne logoen og enkelt skal se hvilken smak sjokoladen innholder. Valgte å bruke gullfarge for å få følelesen av ekslusivitet. På det endelige produktet skal logo + boksen bak og resten av teksten være i spotlakk slik at bokstavene kommer ut av etikettens overflate. Etiketten bak på emballasjen har hatt det samme innholdet fra starten av men oppsettet har forandret seg under prosessen. De tynne strekene som skiller innholdet fra hverandre har samme gullfarge som på logoen.

BAKGRUNNSBILDE: På hver pakning har jeg et fast bakgrunnsbilde av flytende sjokolade som skal gjenspeile fonten og gi designet en helhet. Bildet er plassert på hele pakningen utenom baksiden. Det var viktig å ikke gjøre bakgrunnsbilde for utydelig slik at brukeren lett skal se at dette er sjokolade. Bildet er hentet fra colorbox.com og er i høy oppløsning.

BAKGRUNNSBILDE: På hver pakning har jeg et fast bakgrunnsbilde av flytende sjokolade som skal gjenspeile fonten og gi designet en helhet. Bildet er plassert på hele pakningen utenom baksiden. Det var viktig å ikke gjøre bakgrunnsbilde for utydelig slik at brukeren lett skal se at dette er sjokolade. Bildet er hentet fra colorbox.com og er i høy oppløsning.

DARK TRIP

Dette er den største sjokoladen i serien. Her ville jeg bruke en kombinasjon av smakene blåbær og kirsebær for å gi farge til emballasjen. Fonten skal gi en følelse av rennende sjokolade hvor du skriver teksten med en slikkepott. Senere vil jeg fortelle om etikettens oppbygging.

DARK FLOW

Dette er den mellomste sjokoladen i serien. Her brukte jeg  assosiasjoner til naturen siden smakene er hasselnøt og hasselnøttsmør, da falt valget på grønn. Fonten skal gi en følelse av rennende sjokolade hvor du skriver teksten med en slikkepott. Senere vil jeg fortelle om etikettens oppbygging.

DARK EXTACY

Dette er den nest minste sjokoladen i serien. Her la jeg hovedvekt på smaken maple syrup og assosierte dette med gyllen oransj. Fonten skal gi en følelse av rennende sjokolade hvor du skriver teksten med en slikkepott. Senere vil jeg fortelle om etikettens oppbygging.

DARK EUPHORIA

Dette er den minste sjokoladen i serien. Her la jeg hovedvekt på smaken havsalt og assosierte dette med hav og den klare blå fargen. Fonten skal gi en følelse av rennende sjokolade hvor du skriver teksten med en slikkepott. Senere vil jeg fortelle om etikettens oppbygging.